Pengaruh Media Video Animasi terhadap Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Mencuci Tangan 6 Langkah pada Siswa Sekolah Dasar
Abstract
Several diseases suffered by children are caused by the transmission of bacteria through the hands due to not washing hands with soap properly and correctly, such as ISPA, Covid 19, diarrhea and worms. Data on the proportion of hand washing behavior in NTB Province is 46.47%, while data in West Lombok is 49.54%. This research aims to analyze the influence of the 6-step hand washing animation video media on clean and healthy living behavior among students at elementary school. The design of this research is a one group pre test - post test design with two variables, namely the independent variable: animated video media and the dependent variable: clean and healthy living behavior, washing hands in 6 steps. With a total sample of 39 respondents. The research results show that there is an influence of the six-step hand washing animation video media on clean and healthy living behavior as proven by the Wilcoxson statistical test with a p-value of 0.000. In the areas of knowledge, attitudes and skills. Animated video media makes it easier for children to understand information so that they can improve their knowledge, attitudes and skills. Animated video media can stimulate children's thoughts, feelings and motivation through moving picture illustrations accompanied by narrative sound and serves to clarify the meaning of the message conveyed.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alifia, V., & Hendriana, B. (2021). Video Animasi yang Dapat Meningkatkan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat ( PHBS ) pada Masa Pandemi Covid 19 untuk Anak Usia Dini. 9, 243–251.
Andas, A. M. (2023). Pengaruh Penyuluhan Dengan Film Animasi. 9(2), 128–134.
Anhusadar, L., & Islamiyah, I. (2020). Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Anak Usia Dini di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 463. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.555
Cindy Sari, dy F., & Agustina, D. (2023). Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Dalam Membangun Gaya Hidup Sehat Pada Proses Pembelajaran Sejak Dini Usia 9-11 Tahun SD Negeri 101765 Bandar Setia Kec. Percut Sei Tuan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 27(2), 58–66.
Clara, M., & Rizana, A. (2023). hubungan tingkat pengetahuan remaja dengan perilaku hidup bersih dan sehat di sma patriot kota bekasi. MAHESA : MALAHAYATI HEALTH STUDENT JOURNAL, 3, 3438– 3451.
Dr. Irwan. S.KM, M. K. (2017). Etika dan perilaku kesehatan (E. Taufiq & N. A (eds.)). CV. ABSOLUTE MEDIA.
Febriawati, H., Angraini, W., Oktarianita, O., & Rizal, A. F. (2023). Edukasi Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada Siswa SMP Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 6(4), 1412–1426. https://doi.org/10.33024/jkpm.v6i4.8947
Fitriani, N. E. (2021). Pengaruh Penggunaan Video Animasi Kartun Biologi terhadap Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas X IPA MAN 1 Pati Tahun Ajaran 2020/2021. 4(1), 16.
Hendrawan, A. (2019). Gambaran Tingkat Pengetahuan Tenaga Kerja Pt’X’ Tentang Undang-Undang Dan Peraturan Kesehatan Dan Keselamatan Kerja. Jurnal Delima Harapan, 6(2), 69–81.
Irawan, T., Dahlan, T., & Fitrianisah, F. (2023). Analisis Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 212–225. 86 66 87
Jannah, N., Wahidah, Ahmad, & Muhtar. (2023). Hubungan Penggunaan Gadget dengan Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Usia Toddler. Bona Nursing Journal, 5(1), 77–83. http://jkp.poltekkes-mataram.ac.id/index.php/bnj/index
Kasmawati, H., Sida, N. A., Ode, L., & Fitrawan, M. (2023). Peningkatan kualitas kesehatan siswa sdn 100 kendari melalui edukasi perilaku hidup bersih dan sehat. 2(1), 1–7.
Muhtar, M., Aniharyati, A., & Ahmad, A. (2020). Pelaksanaan Budaya Keselamatan Pasien pada Masa Pandemi Covid-19 di Rumah Sakit Umum Daerah Bima. Bima Nursing Journal, 2(1), 55–61.
Parlaungan, J., Tambunan, S. G. P., Purnamawati, D., Muhtar, & Hasbi, M. (2022). Pengaruh Promosi Kesehatan Menggunakan Cyberspace Dalam Meningkatan Pola Hidup Sehat Lansia Diabetes Mellitus. Bima Nursing Journal, 4(1), 1–7. http://jkp.poltekkes-mataram.ac.id/index.php/bnj/index
Prasetya, W. A., Suwatra, I. I. W., & Mahadewi, L. P. P. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 60–68. file:///D:/Semester 7/jurnal kajian relevan/32509-78001-1-PB (1).pdf.
Qorinasari, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Tema 4 Subtema 1 Pembelajaran 1 Melalui Penggunaan Media Video Animasi Pada Peserta Didik Kelas 1 Sd Negeri Polokarto 03 Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2020/2021. JP3 (Jurnal Pendidikan Dan Profesi Pendidik), 6(2), 168–176.
Ridwan, M., Syukri, A., & Badarussyamsi, B. (2021). Studi Analisis Tentang Makna Pengetahuan Dan Ilmu Pengetahuan Serta Jenis Dan Sumbernya. Jurnal Geuthèë: Penelitian Multidisiplin, 4(1), 31.
Riskesdas NTB, R. (2018). Laporan RISKESDAS NTB 2018. In Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical (Vol. 44, Issue 8).
Sandra, D., Argueta, E., Wacher, N. H., Silva, M., Valdez, L., Cruz, M., Gómez-Díaz, R. A., Casas-saavedra, L. P., De Orientación, R., Salud México, S. de, Virtual, D., Social, I. M. del S., Mediavilla, J., Fernández, M., Nocito, A., Moreno, A., Barrera, F., Simarro, F., Jiménez, S., … Faizi, M. F. (2016). Hubungan antara pengetahuan dan sikap dengan perilaku konsumsi jajanan sehat di mi sulaimaniyah mojoagung jombang. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 152(3), 28.
Sarmatan, G. T., & Asih Blandina, O. (2023). Pengaruh Edukasi Kesehatan Menggunakan Gerak Dan Lagu Melalui Video Terhadap Perilaku Hand Hygine Pada Anak Di Sd Negeri Keke Kecamatan Tobelo Barat. LELEANI : Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan Masyarakat, 3(1), 13– 21.
Suharti, S. (2020). Pendidikan Kesehatan Tentang 6 Langkah Cuci Tangan di PAUD Sayap Ibu Bandar Lampung. ANDASIH Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 1–6.
Susanti, M., Triyana, R., & Nurwiyeni. (2019). Jurnal Abdimas Saintika Jurnal Abdimas Saintika. Jurnal Abdimas Saintika, 3(2), 153–157.
DOI: https://doi.org/10.32807/bnj.v6i1.1724
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Bima Nursing Journal