Pengaruh Pendidikan Kesehatan Media Audio Visual terhadap Pengetahuan Gawat Darurat pada Remaja Sekolah di Kota Singkawang

Haekal Alam Muzaki, Raju Kapadia, Mita Agustina, Susito Susito

Abstract


Background: Health education regarding Basic Life Support (BHD) is really needed for all groups because an emergency is a situation that can happen anywhere, at any time and to anyone. The importance of health education is to identify heart attack patients early as a link in the chain of survival before going to hospital (pre-hospital). Therefore, everyone can be a savior for cardiac arrest victims, from teenagers to adults, armed with Basic Life Support (BLS) knowledge. Purpose: untuk mengetahui pengaruh pendidikan kesehatan bantuan hidup dasar (BHD) melalui media audiovisual terhadap peningkatan pengetahuan siswa SMA. Method: This research method uses a quantitative approach with a pre-test and post-test design without a control group using a preexperimental design without a comparison group. The sample used was 36 respondents from class XII MIPA 3 SMA Negeri 3 Singkawang City using total sampling techniques. Results: Shows that respondents experienced an increase in knowledge (post-test) as evidenced by the results of the Wilcoxon statistical test which obtained a p value of 0.000 (p < 0.05). This shows that health education through audio-visual media has a significant influence on the level of knowledge of students and students regarding basic life support (BHD at SMA Negeri 3 Singkawang. Conclusion: In this research there is an influence of health education through audio visual media about basic life support (BHD) on the level of knowledge of students and students of class XII MIPA 3 SMA Negeri 3 Singkawang


Keywords


Health Education; Audiovisual; Emergency; Knowledge

Full Text:

PDF

References


Aty, Y. M. V. B., Blasius, G., Herwanti, E., Selasa, P., Gonsalves, D., Nuzula, F., & Muhtar, M. (2023). Pengalaman Perawat dalam Melakukan Resusitasi Jantung Paru pada Pasien Covid-19. Jurnal Kesehatan Vokasional, 8(1), 11. https://doi.org/10.22146/jkesvo.76178

Aty, Y. M. V., Handa, R. A., Nugroho, F. C., Making, M. A., & Muhtar. (2022). Hubungan Pengetahuan dan Tindakan Perawat Melakukan Triage Pasien COID-19 di IGD. Bima Nursing Journal, 4(1), 1–7.

Darsini, Fahrurrozi, & Cahyono, E. A. (2019). Pengetahuan ; Artikel Review. Jurnal Keperawatan, 12(1), 97.

Diajukan, S., Persyaratan, M., Gelar, M., & Ilmu, S. (2015). Tingkat pengetahuan remaja tentang infeksi menular seksual di sma al-asiyah cibinong bogor tahun 2015.

Health, P., Role, E., Basic, P., Support, L., Kemampuan, T., & Mahasiswa, K. (2020). Disusunoleh : Lya Shelviana ( 201601140 ) PROGRAM STUDI S1 ILMU KEPERAWATAN STIKES BINA SEHAT PPNI KAB . MOJOKERTO TAHUN AJARAN 2020 Disusunoleh : STIKES BINA SEHAT PPNI KAB . MOJOKERTO TAHUN AJARAN 2020. 201601140.

Hendrawan, A. (2019). Gambaran Tingkat Pengetahuan Tenaga Kerja Pt’X’ Tentang Undang-Undang Dan Peraturan Kesehatan Dan Keselamatan Kerja. Jurnal Delima Harapan, 6(2), 69–81. https://doi.org/10.31935/delima.v6i2.76

Herawati, C., Kristanti, I., Selviana, M., & Novita, T. (2019). Peran Promosi Kesehatan Terhadap Perbaikan Pengetahuan, Sikap, Dan Perilaku Membuang Sampah Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 40–51.

Ingrit, B. L., Rumerung, C. L., Nugroho, D. Y., Situmorang, K., Yoche A, M. M., & Manik, M. J. (2022). Pendidikan Kesehatan Reproduksi Pada Remaja. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 5(1), 1–10.

Irene, G., & Watung, V. (2021). Edukasi Pengetahun dan Pelatihan Bantuan Hidup Dasar Pada Siswa Remaja SMA Negeri 3 Kotamobagu. 2(Fajarwaty 2012), 21–27.

Lubis., R. M., & Oktaviani, S. (2015). Gambaran Tingkat Pengetahuan Perawat Di Ruang Rawat Inap Lantai 8B Rsud Koja. Akademi Keperawatan Husada Karya Jaya, 1(2), 77.

Moudy, J., & Syakurah, R. A. (2020). Pengetahuan terkait usaha pencegahan Coronavirus Disease (COVID-19) di Indonesia. Higeia Journal of Public Health Research and Development, 4(3), 333–346.

Ningsih, M. U., & Atmaja, H. K. (2019). Metode Video Edukasi Efektif Meningkatkan Keterampilan Mahasiswa Melakukan Bantuan Hidup Dasar (BHD). Jurnal Keperawatan Terpadu (Integrated Nursing Journal), 1(1), 8.

Nirmalasari, V., & Winarti, W. (2020). Pengaruh Pelatihan (Bhd) Terhadap Pengetahuan Dan Keterampilan Mahasiswa Kesehatan Masyarakat. Jurnal Keperawatan Widya Gantari Indonesia, 4(2), 115.

Nugroho, W. (2017). Pengalaman Keluarga Dalam Menghadapi Anggota Keluarga Yang Mengalami Henti Jantung Di Rumah Wilayah Kota Ternate. Link, 13(1),

Nurjanah, D. S., & Suparti, S. (2022). Pengaruh Edukasi Bantuan Hidup Dasar dengan Media Audio Visual terhadap Pengetahuan Pengawas Kolam Renang di Kabupaten Purbalingga The Effects of Basic Life Support Education by Audio Visual Media on Knowledge of Pool Lifeguards in Purbalingga Regency. Faletehan Health Journal, 9(1), 1–7.

Nurmey, S. W. (2016). PERBEDAAN EFEKTIFITAS PENDIDIKAN KESEHATAN BANTUAN HIDUP DASAR DENGAN METODE CERAMAH MELALUI MEDIA GAMBAR DAN AUDIO-VISUAL TERHADAP PENGETAHUAN. 13(3), 44–50.

Oktafiani, M., & Fitriana, N. F. (2022). Pengaruh Pembelajaran Audiovisual Terhadap Pengetahuan Anggota Pmr Bharaku Smk Negeri 1 Kutasari Tentang Bantuan Hidup Dasar (Bhd). Jurnal Kesehatan Tambusai, 3(1), 133–141.

Okvitasari, Y. (2017). FAKTOR- FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN PENANGANAN BANTUAN HIDUP DASAR ( BASIC LIFE SUPPORT ) PADA KAJADIAN KECELAKAAN LALU LINTAS DI SMK ( Related Factors To The Basic Life Support Handling In Traffic Accidents ). Caring Nursing Journal, 1(1), 6–15

Rahman, R. H. (2021). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Akhlak Anak Sekolah Dasar Di Masa Pandemi. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(01), 46–54.

Ramadhani, A., & Ramadani, M. L. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Metode Ceramah Dan Audiovisual Terhadap Pengetahuan Tentang Infeksi Menular Seksual Pada Remaja. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, September.

Reitz, S. M., & Graham, K. (2018). Health promotion theories. Willard and Spackmans Occupational Therapy, 13th Edition, 675–692.

Retnaningsih, R. (2016). Hubungan Pengetahuan Dan Sikap Tentang Alat Pelindung Telinga Dengan Penggunaannya Pada Pekerja Di Pt. X. Journal of Industrial Hygiene and Occupational Health, 1(1), 67.

Rita Kirana, Aprianti, N. W. H. (2022). Pengaruh Media Promosi Kesehatan Terhadap Perilaku Ibu Dalam Pencegahan Stunting Di Masa Pandemi Covid-19 (Pada Anak Sekolah Tk Kuncup Harapan Banjarbaru). Jurnal Inovasi Penelitian, 2(9), 2899–2906.

Rustandi, H., Danur, ) ;, Sofais, A. R., Suryanto, J., Yalta, ) ;, Nuh, M., & Tranado, H. (2023). Pemahaman Dan Pengetahuan Tentang Bantuan Hidup Dasar Pada Siswa Kelas XII SMA IT IDRA Bengkulu. Jurnal Dehasen Mengabdi, 2(1), 27–34.

Santoso, T., Hikmah, D. N., & Afrida, M. (2021). Studi Literatur: Pendidikan Kesehatan Berpengaruh terhadap Tingkat Pengetahuan Bantuan Hidup Dasar (BHD). Journal of Midwifery, Nursing …, 1(2), 6–13.

Sitorus, F. E., Girsang, R., Zuliawati, Z., & Nasution, W. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Metode Audio Visual Terhadap Pengetahuan Pertolongan Pertama Pada Siswa Yang Mengalami Sinkop. Jurnal Keperawatan Dan Fisioterapi (Jkf), 2(2), 147–152.

Sudarman, S. (2019). Pelatihan Meningkatkan Keterampilan Siswa Kelas XI Smk Baznas Sulsel Dalam Melakukan Bantuan Hidup Dasar. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 10(2), 95–102.




DOI: https://doi.org/10.32807/bnj.v5i2.1568

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Bima Nursing Journal