Pendidikan Kesehatan Tentang Latihan ROM (Range of Motion) Meningkatkan Pengetahuan dan Keterampilan Keluarga Penderita Stroke

Mira Utami Ningsih, Nurunniswati Nurunniswati, Mas'adah Mas'adah, Cembun Cembun, A'an Dwi Sentana, Mardiatun Mardiatun

Abstract


Stroke is an important disease to overcome because of its high prevalence and tends to continue to increase and its impact that can cause disability to death. The condition of stroke is often a chronic condition, that requires continued treatment at home. Family is an important component in the recovery process of a patient, including stroke survivors. The task of care that was previously mostly the responsibility of health workers at the hospital, has turned into a family health task. Families can help the rehabilitation process by helping the stroke patients perform ROM exercises. However, most families do not have adequate knowledge and skills about ROM exercises. This study aims to identify the effect of providing health education about ROM exercises on the knowledge and skills of families of stroke survivors at home. This research is pre-experimental research, with a one group pre-test-post-tests design. The sample is the family of stroke patients who are treated at home. Knowledge and skills were measured using questionnaires and checklists. The results of paired t-test on knowledge and skills before and after health education showed the effect of health education on increasing family knowledge and skills (ρ – value = 0.000; = 0.05). Health education about ROM needs to be performed routinely and repeatedly as part of the rehabilitation of stroke patients at home. Future research needs to focus on the correlation between family knowledge about ROM and the improvement of muscle strength in stroke patients at home.


Keywords


stroke; health education; skills; knowledge; family; ROM

Full Text:

PDF

References


Aprianda, R. (2019). Stroke; Don't Be The one. Jakarta: Pusdatin Kemkes

Astuti, F. D., & Hastuti, S. K. W. (2020). Pelatihan Kader Sebagai Upaya Peningkatan Pengetahuan Kader tentang Pos Pembinaan Terpadu (Posbindu). Paper presented at the Prosiding Seminar Nasional Unimus.

Bakri, A., Irwandy, F., & Linggi, E. B. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang Perawatan Pasien Stroke Di Rumah Terhadap Tingkat Pengetahuan Keluarga. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 9(1), 372-378.

Direktorat Jendral Pencegahan dan Pengendalian Penyakit Kemenkes RI. (2018). Kebijakan Dan Strategi Pencegahan Dan Pengendalian Stroke Di Indonesia. Jakarta: Kemenkes RI

Febriani, K., Candrawati, E., & Putri, R. M. (2018). Pengaruh pendidikan kesehatan terhadap peningkatan pengetahuan dalam pemilihan jajan pada anak usia sekolah 7-9 tahun Desa Ngantru Kecamatan Ngantang Kabupaten Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 3(1).

Humau, J. E., & Haro, M. (2021). Evaluasi Diri Keluarga dalam Merawat Anggota Keluarga dengan Stroke. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 372-381.

Ikaditya, L. (2016). Hubungan Karakteristik Umur Dan Tingkat Pendidikan Terhadap Pengetahuan Tentang. Jurnal Kesehatan Bakti Tunas Husada: Jurnal Ilmu-ilmu Keperawatan, Analis Kesehatan dan Farmasi, 16(1), 171-176.

Karunia, E. (2016). Hubungan antara dukungan keluarga dengan kemandirian activity of daily living pasca stroke. Jurnal Berkala Epidemiologi, 4(2), 213-224.

Kementerian Kesehatan RI. (2018). Laporan Nasional Riskesdas 2018. Jakarta

Kertapati, Y. (2019). Tugas Kesehatan Keluarga dan Tingkat Kemandirian Keluarga di Wilayah Pesisir Kota Surabaya. Jurnal Ilmiah Keperawatan, 14(1).

Kusuma, A. S., & Sara, O. (2020). Penerapan Prosedur Latihan Range Of Motion (ROM) Pasif Sedini Mungkin pada Pasien Stroke Non Hemoragik (SNH). Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 5(10), 1015-1021.

Muhtar, & A. Haris. (2016). Penerapan Asuhan Keperawatan Keluarga dalam Meningkatkan Self Care Behavior Penderita Tuberkulosis Paru di Kota Bima Nusa Tenggara Barat. Jurnal Kesehatan Prima, I0(1), 1579–1587. https://doi.org/10.32807/jkp.v10i1.29

Negara, I. C., & Prabowo, A. (2018). Penggunaan Uji Chi–Square untuk Mengetahui Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Umur terhadap Pengetahuan Penasun Mengenai HIV–AIDS di Provinsi DKI Jakarta. Paper presented at the Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Terapannya.

Ningsih, M. U., & Yusarti, B. K. K. (2020). PENINGKATAN KETERAMPILAN IBU DALAM PENANGANAN TERSEDAK PADA BAYI DAN ANAK. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sasambo, 1(2), 95-102.

Rahmawati, A., Nurmawati, T., & Sari, L. P. (2019). Faktor yang Berhubungan dengan Pengetahuan Orang Tua tentang Stunting pada Balita. Jurnal Ners Dan Kebidanan (Journal of Ners and Midwifery), 6(3), 389-395.

Setyoadi, S., Nasution, T. H., & Kardinasari, A. (2017). Hubungan Dukungan Keluarga Dengan Kemandirian Pasien Stroke Di Instalasi Rehabilitasi Medik Rumah Sakit dr. Iskak Tulungagung. Majalah Kesehatan FKUB, 4(3), 139-148.

Susini, M. (2020). Strategi Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris. Linguistic Community Services Journal, 1(2), 37-48.

Syahrim, W. E. P., Azhar, M. U., & Risnah, R. (2019). Efektifitas Latihan ROM Terhadap Peningkatan Kekuatan Otot Pada Pasien Stroke: Study Systematic Review. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI), 2(3), 186-191.

Theresa, E. L., Susyanti, D., & Pratama, M. Y. (2022). Pemenuhan Kebutuhan Aktivitas Fisik pada Pasien Stroke dengan Range Of Motion (ROM): Terapi Bola Karet. Jurnal Keperawatan Flora, 15(2), 22-29.

World Stroke Organization. (2022). Learn About Stoke.

Yuswantina, R. Y., Dyahariesti, N. D., Sari, N. L. F., & Sari, E. D. K. (2019). Hubungan Faktor Usia dan Tingkat Pendidikan Terhadap Pengetahuan Penggunaan Antibiotik di Kelurahan Sidorejo Kidul. Indonesian Journal of Pharmacy and Natural Product, 2(1).




DOI: https://doi.org/10.32807/bnj.v4i1.1044

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Bima Nursing Journal